Entrevista | Interview

Claudio Segovia
La historia de | The story of
Tango Argentino

Se cumplen 23 años del estreno en París del mítico show que introdujo al tango en una nueva etapa. El éxito fue tanto de la música como del baile, que sorprendió al público al descubrir una coreografía que no había visto nunca antes. El mundo se fanatizó por nuestra música ciudadana. El tangauta entrevistó a su emblemático director Claudio Segovia y a artistas de primer nivel que formaron parte de su elenco: Milena Plebs, Osvaldo Berlingeri, María Graña y Nélida Rodríguez.

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It has been 23 years since the mythical show that propelled tango into a new phase premiered in Paris. The success was due as much to the music as to the dance, in which surprised audiences discovered choreography they had never seen before. The world became fanatical about our music. El Tangauta interviewed its emblematic director Claudio Segovia and top-level artists that were part of its cast: Milena Plebs, Osvaldo Berlingieri, María Graña and Nélida Rodriguez.

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Textos | Texts by: Lisandro Gambarotta
Traducción | Translation: Dolores Longo
Exclusivos para | Exclusively for: El Tangauta



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Tango Argentino

Tango Argentino: Miguel Ángel Zotto y Milena Plebs bailan La Cumparsita

Desde pequeño tuvo pasión por el teatro. Estudió Bellas Artes (una carrera que es de once años la hice en siete, cuenta sin falsa modestia) y cuando se recibió viajó a Europa y a su regreso trabajó en teatro como escenógrafo y figurinista. Más adelante sintió la necesidad de crear la totalidad del espectáculo: Es así que comencé con Flamenco Puro, que se estrenó durante una Semana Santa en Sevilla , después fue Tango Argentino, luego Black and Blue, Noche Tropical y ahora Brasil Brasileiro.

¿Cómo surgió la idea del show?
De alguna manera siempre tuve pasión por el tango. Mis padres eran amantes de toda la música popular latinoamericana y sobre todo del tango, lo cual contribuyó a que todos esos ritmos fueran parte de mi vida desde muy pequeño. Durante la década del ‘40, la gran época de esplendor del tango, yo era un niño (ahora tengo 73 años) y ya sentía ese amor por el tango.
Luego de joven, durante los años ‘50, compartí ese gusto con contados amigos ya que en general la preferencia era el jazz, tal vez por el prejuicio que siempre existió de ser mal visto el tango por causa de sus orígenes relacionados con la mala vida. Hoy creo que en lo mas íntimo del corazoncito de los porteños siempre les encantó el tango, aunque simularan lo contrario.

¿Cómo fue la selección de artistas?
Cuando se concretó el proyecto tomé contacto con Juan Carlos Copes y María Nieves, luego con otros bailarines como Nélida y Nelson, Virulazo y Elvira y Mayoral y Elsa María. En un principio pensé hacerlo con Aníbal Troilo como director musical, pero cuando falleció, hablé con (Ástor) Piazzolla. Él era muy ansioso y quería firmar contrato inmediatamente, cosa imposible mientras yo no tuviera firmado el mío. Finalmente lo hice con Horacio Salgán, José Libertella y Luis Stazo como directores musicales, el Sexteto Mayor como músicos y como cantantes Roberto Goyeneche, Raúl Lavié, Elba Berón, Jovita Luna y María Graña. El elenco se completaba con los bailarines María y Carlos Rivarola, Mónica y Luciano, que junto con Gloria y Eduardo y los Dinzel (que se incorporarían un año después), eran los únicos bailarines profesionales que había en Buenos Aires a principios de los ‘80. Cecilia Narova intervenía como bailarina solista y el actor Jorge Luz en un número de humor titulado “Amorfotango”.

¿Cómo fue el debut?
La preparación fue en Buenos Aires y el día anterior a la partida hacia París, hicimos un ensayo general en el Teatro Alvear sin luces, decorados ni vestuario. Invitamos a un grupo de amigos que al verlo opinaron que era una pena que gente de talento hubiéramos pensado en llevar tango a Paris, algo que era difícil que gustara en esa ciudad sobretodo con un elenco de gente grande, con algunos de los bailarines excedidos de peso, lejos de la imagen de danzarines mundanos estilizados con que se conocía el tango en el viejo mundo. Llegamos al Teatro en París y el director del Festival de Otoño, Michel Guy, nos pidió un ensayo general para la prensa a lo que respondí que era imposible hacerlo sin luces y tecnología acordes. Entonces él corrió el telón y vi que la sala estaba llena de periodistas y fotógrafos. Resolví por lo tanto hacer un cuadro cantado y uno de ballet. Elegí a Jovita Luna para cantar Moriré en Buenos Aires y mostré el final del espectáculo donde todas las parejas interpretaban Danzarín y Quejas de bandoneón. No bien Jovita comenzó , empezaron los “¡Bravo!” y una lluvia de flashes de los fotógrafos, algo increíble... Cuando llegó el baile hubo una gran ovación y el final fue una apoteosis de aplausos. A las seis de la mañana compré los diarios y en “Liberation” teníamos la tapa en colores y tres páginas interiores; en “Le Matin” y “Le Monde”, la tapa y dos páginas interiores.
La noche del 13 de noviembre de 1983 estrenamos en el Gran Teatro de Chatelet de París con un público que colmaba la sala y en pocas horas se agotaron las localidades para toda la temporada. El show debió empezar cuarenta minutos más tarde debido a que había el doble de público de la capacidad de la sala que se ubicaba como podía por escaleras y pasillos. Al día siguiente debieron tomar estrictas medidas de seguridad por el peligro que significaba esto por la antigüedad del edificio. Durante el resto de las funciones y a pesar de que nevaba en París había gente en la puerta del teatro con carteles pidiendo más entradas.

¿Qué significó Tango Argentino en la historia del tango?
No lo he dicho yo sino son palabras de Don Enrique Cadícamo: “El tango en el año 1983 era un recuerdo” y fue ponerlo en el mundo para que empezara una verdadera ola de pasión por él. Pienso que desde la muerte de Gardel había un gran vacío. En el mundo se conocía la música y el canto, pero no la forma argentina de bailarlo, habían visto un baile de tango europeo, español o norteamericano. Con el éxito en 1985 de este espectáculo en Broadway el público internacional descubrió la danza del tango como un fenómeno. El show fue visto por los mas grandes bailarines y coreógrafos del siglo XX como Martha Graham, Agnes De Mille, Jerome Robbins, Mikhail Baryshnikov, Rudolf Nureyev, personalidades como Jacqueline Kennedy, o estrellas de Hollywood como Frank Sinatra, Shirley Mc Laine, Liza Minelli, Kirk Douglas y Anthony Queen. Tango Argentino interesó a un público que no era el habitual de Broadway, no eran los turistas a los que se los lleva en autobús a ver un show, sino un público cultivado que incluso venía vestido como en el espectáculo, mujeres de negro, hombres engominados. El tango no estaba sólo dentro del teatro, la tangomanía se irradiaba por toda la ciudad.

¿Se creó una moda?
Esa palabra no me gusta mucho, prefiero decir que se despertó un sentimiento, amor y pasión por el tango. Luego del suceso, en muchas ciudades del mundo hubo mucha gente que comenzó a aprender a bailarlo y empezaron a venir a Buenos Aires. Muchas parejas se reencontraron a través del baile y lo convirtieron en un centro vital.

¿Cómo ve el tango hoy?
Se ha generado un gran interés tanto en la Argentina como en el mundo que desgraciadamente no fue conducido de una forma cultivada, sino que siguió un desarrollo empírico. El baile pasó por muchas etapas, en algunos casos por un tango de figuras exageradamente acrobáticas, sin concentración en la música y sin tener en cuenta la elegancia y el compás. En el plano musical siempre permanecieron los grandes maestros como Horacio Salgán, Julián Plaza, Leopoldo Federico, Osvaldo Berlingieri, Atilio Stampone y otros, todos artistas sublimes, verdaderamente extraordinarios. También siguieron existiendo bailarines que se siguieron manteniendo fieles a la tradición milonguera. Pero hubo mucha gente en canto y en baile que desvirtuó su esencia y se proyectaron sin tener en cuenta para nada dicha tradición, inventando maneras de interpretación a partir de ellos mismos. Creo que este aspecto afortunadamente hoy está cambiando. Veo un interés en trabajar más la raíz.•
He was passionate about the theater since his childhood. He studied Fine Arts (a career that takes eleven years, I did in seven, he says without false modesty) and when he finished he traveled to Europe and upon his return he worked in theater as stage and costume designer. Further on he felt the need to create the whole show: "So I began with 'Flamenco Puro', that premiered during a Holy Week in Seville, later came 'Tango Argentino', then 'Black and Blue', 'Noche Tropical' and now Brasil Brasileiro.

How did the idea of the show come up?
In some way I was always passionate about tango. My parents loved all Latin-American popular music and above all tango, so all those rhythms were part of my life since childhood. During the decade of the '40s, the time of splendor of tango, I was a boy (now I am 73 years old) and I already felt that love for tango.
In my youth, during the '50s, I shared that taste with a few friends since in general the preference was for jazz, perhaps because of the prejudice that always existed about tango because of its origins, related to the bad aspects of life. Today I believe that deep down in their hearts porteños always loved tango, although they pretended not to.

How did the selection of artists take place?
When the project became a reality I contacted Juan Carlos Copes and María Nieves, then other dancers like Nélida and Nelson, Virulazo and Elvira and Mayoral and Elsa María. At first I thought to do it with Aníbal Troilo as musical director, but when he passed away, I spoke with (Ástor) Piazzolla. He was very anxious and wanted to sign a contract immediately, an impossible thing because I had not signed mine yet. Finally I did it with Horacio Salgán, José Libertella and Luis Stazo as musical directors, the Sexteto Mayor as musicians and singers Roberto Goyeneche, Raúl Lavié, Elba Berón, Jovita Luna and Maria Graña. The team was completed with dancers María and Carlos Rivarola, Mónica and Luciano, who along with Gloria and Eduardo and the Dinzels (who would join the cast a year later), were the only professional dancers in Buenos Aires at the beginning of the '80s. Cecilia Narova participated as soloist dancer and actor Jorge Luz did a comedy routine called “Amorfotango”.

How was the debut?
We prepared in Buenos Aires and the day before the departure to Paris we did a dress rehearsal at the Alvear Theater without lights, decor or wardrobe. We invited a group of friends who, after seeing it, thought that it was a shame that people of talent had thought about taking tango to Paris, something they thought would not be liked in that city above all because of the cast of older people, the excess weight of some of the dancers, they were a far cry from the image of mundane stylized tango dancers known in the old world. We arrived at the theater in Paris and the director of the Fall Festival, Michel Guy, requested a dress rehearsal for the press; I answered that it was impossible to do it without the lights and technology. Then he opened the curtain and I saw that the room was full of journalists and photographers. I decided then to do a singing number and one with the ballet. I chose Jovita Luna to sing
Moriré en Buenos Aires and I showed the end of the show where all the couples danced Danzarín y Quejas de bandoneón. The moment Jovita began, the Bravos! started, together with a rain of flashes from the photographers, something incredible... When the dance began there was a great ovation and at the end an apotheosis of applause. At six in the morning I bought the newspapers and in "Liberation" we had the cover in color and three inside pages. In “Le Matin" and "Le Monde", the cover and two inside pages. The night of November 13, 1983, we premiered in the Great Theater of Chatelet in Paris with a completely full theatre and in a few hours the seats for the season were sold out. The show began forty minutes late due to the fact that there were twice as many people as there were seats; they were on the stairs and walkways. The following day they had to take strict security measures because of the danger due to the fact that it was an old building. During the rest of the performances and in spite of the fact that it was snowing in Paris, there were people at the door of the theater with placards asking for more tickets.

What did Tango Argentino mean in the history of tango?
I am not saying it; these are the words of Mr. Enrique Cadícamo:
"Tango in the year 1983 was a memory" and the show put it in the world so that a true wave of passion for it began. I think that since the death of Gardel there had been a great vacuum. The world knew the music and the singing, but not the Argentine way of dancing it; they had seen a European, Spanish or American style of tango. With the show’s success in 1985 on Broadway, the international public discovered the dance of tango as a phenomenon. The show was seen by the most important dancers and choreographers of the 20th century as Martha Graham, Agnes De Mille, Jerome Robbins, Mikhail Baryshnikov, Rudolf Nureyev, personalities like Jacqueline Kennedy, or Hollywood stars like Frank Sinatra, Shirley McLaine, Liza Minelli, Kirk Douglas and Anthony Queen. Tango Argentino interested a public that was not Broadway’s usual one, they were not the tourists that are taken in a bus to see a show, but a cultured public that even came dressed as in the show, the women in black, the men with hair-gel. Tango was not only inside the theater, tangomania radiated through the whole city.
Was a fashion created?
Was a fashion created? I don’t like that word very much; I prefer to say a feeling was awakened, of love and passion for tango. After the event, in many cities of the world there were many people that began to learn to dance it and they started to come to Buenos Aires. Many couples found each other again through the dance and made of it a vital focal point.

How do you see tango today?
A great interest has been generated both in Argentina and in the rest of the world that unfortunately was not conducted on a cultivated way, but was an empirical development. The dance went through many phases, in some cases through a tango of exaggeratedly acrobatic figures, without concentration on the music and not keeping in mind elegance and beat. In the musical area the great masters remained, like Horacio Salgán, Julián Plaza, Leopoldo Federico, Osvaldo Berlingeri, Atilio Stampone and others, all truly extraordinary, sublime artists. There also continued to exist dancers that are faithful to the milonguero tradition. But there were many people, both singers and dancers that devaluated its essence and projected themselves without keeping tradition in mind; inventing their own ways of performing it. I believe that fortunately this aspect today is changing. I see an interest in working more from the root.•

Tango Argentino

Todas las temporadas – Todos los elencos | Artists in all seasons and casts


Concepción y dirección | Created and directed by:
Claudio Segovia y Héctor Orezzoli

Escenografía, vestuario e iluminación | Stage design, Wardrobe, and Lighting:
Claudio Segovia y Héctor Orezzoli

Concepción coreográfica | Choreographic Conception:
Claudio Segovia, asistido por | assisted by Juan Carlos Copes

Coreografía | Choreography:
Los bailarines | The dancers

Diseño de maquillaje y peinados | Makeup and Hair-style design:
Jean-Luc Don Vito

Asistente de vestuario | Wardrobe supervision:
Hilda Curletto



Artistas | Artists

Bailarines | Dancers:
Juan Carlos Copes, María Nieves, Jorge Orcaizaguirre “Virulazo” y Elvira Santamaría, Nélida Rodríguez y Nelson Avila, Cecilia Narova, Jorge Romano, Mónica y Luciano Frías, Cristina Sinsa, Elsa María y Héctor Mayoral, Carlos y María Rivarola, Gloria y Eduardo Arquimbau, Gloria y Rodolfo Dinzel, Naanim Timoyko, Miguel Ángel Zotto, Milena Plebs, Carlos e Inés Bórquez, Luis Pereyra, Gloria Barrios, Norma Acosta, Pablo Verón, Carolina Iotti, Alejandro Aquino, Giselle Anne, Omar Mazzei, Guillermina Quiroga, Vanina Bilous, Antonio Cervila Jr., Carlos Copello, Alicia Monti, Roberto Herrera, Lorena Yácono, Johana Copes, Osvaldo Zotto, Lorena Ermocida, Claudio Villagra, Gaspar Godoy, Gisela Galeassi, Tamara Bisceglia y Leandro Gómez

Cantantes | Singers:
Elba Berón, Alba Solís, Raúl Lavié, Roberto Goyeneche, Jovita Luna, María Graña y Susana Rinaldi

Músicos | Musicians:
Osvaldo Berlingieri, Horacio Salgán, Ubaldo De Lío, Roberto Pansera, José Libertella, Luis Stazo, Mario Abramovich, Eduardo Walczak, Oscar Palermo, Enrique “Kicho” Díaz , Lisandro Adrover, Osvaldo Aulicino, Rodolfo Fernández, Juan Schiaffino, Orlando Trípodi, Miguel Ángel Bertero, Jorge Richiardi, Mario Arce, Oscar Paretta, Luis Bravo, Christian Zárate, Horacio Romo, Pablo Agri, Carlos Corrales, Matías Gonzales, Lautaro Greco, Rubén Oscar González, Pablo Aznarez, Raúl Di Renzo, Gustavo Mulé, Walter Sebastián Prusac, Leonardo Suárez Paz, Dino Quarleri, Enrique Guerra, Alejandro Zárate, Fernando Rodríguez, Daniel Falasca y Diego Sánchez

Directores Musicales | Musical Directors:
Osvaldo Berlingieri, Horacio Salgán, Roberto Pansera, José Libertella, Luis Stazo y Cristian Zarate

Actor Invitado | Guest actor:
Jorge Luz



¿Qué fue Tango Argentino?
María Graña: Tango Argentino se explica haciendo un poco de historia: la última presentación importante del tango en el mundo había sido Gardel en París en 1928. Tango Argentino reunió más de sesenta años después al Polaco (Roberto) Goyeneche, Elba Berón, Jovita Luna, Raúl Lavié y Horacio Salgan tocando con la orquesta del Sexteto Mayor. Estuvo también el actor Jorge Luz haciendo una parodia fantástica de las cantantes de tango del estilo de Tita Merello: salía vestido como una bailarina clásica, con zapatillas de punta. Los bailarines (Juan Carlos) Copes y (María) Nieves fueron maravillosos y únicos. En definitiva el éxito de Tango Argentino fue producto del talento de estos grandes artistas.

Milena Plebs: Fue una sorpresa para el público internacional ver este baile donde la pareja está abrazada intensamente y todos los pasos ocurridos de la cintura para abajo se suceden con movimientos entrelazados, en determinados momentos muy vertiginosos. La gente que no entendía el código, le parecía inverosímil que la pareja desarrolle pasos tan complejos a esa velocidad sin chocarse ni patearse. El componente que, creo, pegó más fue el romántico: la pareja abrazada bailando es como un ideal del romanticismo.

Nélida Rodríguez: Tango Argentino fue un espectáculo que desarrolló una estética que no utilizó golpes bajos ni llegadas fáciles, como a veces es costumbre reconocer en otros. Manteniendo una esencia y una autenticidad total se generó un espectáculo sin perder lo más valioso que son las raíces. Creo, entonces, que uno de los tantos méritos que tiene el show es cómo sus directores Claudio Segovia y Héctor Orezzolli supieron plasmar el tema sin arrebatarle esa suerte de virginidad por hacerlo teatral.

Osvaldo Berlingieri: Tuvo todo: baile, canto, música. Fue un espectáculo completo que conmovió al mundo.

¿En qué consistía su acto?
MG: Mi participación era la de la cantante visceral y fuerte, cantaba Sin Palabras, Canción desesperada, Caserón de tejas, esto en la primera gira. Después se modificó y agregué Cautivo que es un tango también muy fuerte y con mucha polenta.

MP: Junto con Miguel Ángel Zotto bailábamos La Cumparsita. Era el baile central del show, en el estilo de tango Valentino, el más parecido a lo conocido en el exterior, con un vestuario muy sofisticado, por eso salíamos mucho en las fotos. El público con sólo escuchar los primeros compases empezaba a aplaudir.

NR: Fue variando con el tiempo. Al comienzo éramos seis parejas que estábamos en todos los cuadros coreográficos y, como todas, junto con Nelson teníamos nuestro solo. Hacíamos Celos muy adaptado al tango, con una propuesta romántica y clásica que desarrollaba el tema con pasos suaves pero sin perder el estilo tanguero.

OB: Yo cumplía la función de tercer director musical, primero estaba José Libertella y luego Luis Stazo, hice los arreglos de La Puñalada y Canaro en París. También hacía un solo del tango Nunca tuvo novio al que después se acoplaba Raúl Lavié; un solo de Los Mareados con arreglo propio; acompañaba a Alba Solís y hacía el final con todos los bailarines. Cuando fuimos a New York en el año 2000 fui el responsable de la dirección musical.

¿Qué significó en su carrera?
MG: Yo había hecho una carrera impecable por muchos años pero no tenía un nivel de participación como lo tuve a partir de Tango Argentino, en primer plano. Siempre agradezco que Claudio Segovia me haya elegido porque para mí fue descubrir el tango en el exterior y, por el éxito del show, empecé a viajar. Fue un puntapié inicial en una nueva etapa en mi carrera, un volver a vivir.

MP: Tango Argentino fue mi escuela de lujo, había empezado a bailar tango con Miguel Ángel Zotto muy poco tiempo antes, venía de bailar danza contemporánea en el Teatro San Martín. Me costó mucho la adaptación porque era un baile muy diferente, bailar en tacos, siguiendo a otro, pero fue una adaptación en el marco de este show de primer nivel, estudiando con los mejores. Durante la gira Copes, Nieves, Virulazo y Elvira y los Dinzel nos enseñaban. Eran los mejores modelos, le copié absolutamente todo a María Nieves, es mi modelo como bailarina, no podría haber habido una educación mejor.

NR: Aunque ya era una profesional del tango, sin lugar a dudas fue un antes y un después. A veces uno está cómodo en la carrera mirando el dedo que tiene adelante, el show me ayudó a madurar, a crecer y a mirar desde otro lugar. Conocí la extraordinaria visión de Claudio Segovia y Héctor Orezzolli con respecto al tango, su mirada sobre todo lo que concierne al escenario y lo artístico. Tuvimos el privilegio de estar en absolutamente todas las giras y funciones mientras estuvo en cartel y durante esos años de recorrer el mundo, casi sin parar, descubrí ideas nuevas aún para el género.

OB: Tango Argentino fue un escalón bastante positivo para mí, era ya conocido por haber estado con (Aníbal Troilo) Pichuco pero el show fue único. Al principio fue muy emocionante, después nos acostumbramos porque entendimos que merecíamos esa atención del público. Fue una gran alegría que Claudio Segovia y Héctor Orezzolli me convocaran, la pasé muy bien, fue uno de los hechos más lindos de mi vida estar tanto tiempo participando en el show.

¿Qué significó Tango Argentino en la historia del tango?
MG: Tango Argentino fue un show único. Podrá volverse a reponer pero nunca será como el primero. Fue fantástico gracias al nivel de sus figuras, quienes con su unión dieron una inyección de poderío a nuestra música ciudadana. Todos los espectáculos de tango que se hicieron después fueron una copia.

MP: Un movimiento a nivel global, hoy hasta en las más pequeñas ciudades de los lugares más recónditos hay una academia de tango.

NR: Es enorme lo que Tango Argentino ha modificado la historia del tango. Recuerdo que cuando comencé a bailarlo, el tango estaba bastante caído, no había interés en él, había mucha influencia de músicas extranjeras, se incluía poco en los espectáculos. El éxito internacional del show coloca al tango argentino en el mundo y se modifica la actitud. Muchos jóvenes comienzan a interesarse y las milongas tienen un resurgimiento. El éxito lo hizo, y lo hace aún, el extranjero. No es un secreto para nadie que desde hace muchos años hay una enorme cantidad de extranjeros que vienen no por turismo sino por una meta muy puntual que es el tango. Por esta razón el resurgimiento es notable. Fue casi una revolución.

OB: Fue el que levantó al tango porque andaba medio de capa caída, no del todo pero… Fue un éxito tremendo. El tango venía en esa línea porque no venían turistas al país y al argentino no le interesaba.•

What was
Tango Argentino?
María Graña: Tango Argentino is explained by a little history: the last important presentation of the tango in the world had been Gardel in Paris in 1928. Tango Argentino gathered more than sixty years later “Polaco” Goyeneche, Elba Berón, Jovita Luna, Raúl Lavié and Horacio Salgan playing with the orchestra of the Sexteto Mayor. There was also actor Jorge Luz doing a fantastic parody of female tango singers of the style of Tita Merello: he appeared dressed like a classical dancer, with toe shoes. Dance couple Copes – Nieves were marvelous and unique. In sum, the success of Tango Argentino was the result of the talent of these great artists.

Milena Plebs: It was a surprise for the international public to see this dance where the couple is in an intense embrace and all the steps from the waist down have intertwined movements, at times at great speed. People that did not understand the code thought it was improbable that the couple could develop such complex steps at such speed without colliding or kicking each other. The component that, I believe, made the most impact was the romantic aspect: a couple embraced and dancing is like an ideal of romanticism.

Nélida Rodríguez: A show should touch people but Tango Argentino developed an esthetics that did not use low blows or easy ways to do it, as at times you can recognize in other shows. The show was generated keeping its essence and total authenticity, without losing what is most valuable, its roots. I believe, then, that one of the many merits of the show is how its directors Claudio Segovia and Hector Orezzolli knew how to express the subject without taking away that sort of virginity for the sake of making it more theatrical.

Osvaldo Berlingieri: It had it all: dance, song, and music. It was a complete show that touched the world.

What was your performance like?
MG: My participation was that of the strong and visceral singer, I sang
Sin Palabras, Canción desesperada, Caserón de tejas, this in the first tour. Later it was modified and I added Cautivo that is also a very strong tango and with a lot of oomph.

MP: Along with Miguel Angel Zotto we danced
La Cumparsita. It was the central dance of the show, in the Valentino style of tango, the one better known abroad, with a very sophisticated wardrobe which is why our pictures appeared a lot. They started to applaud as soon as they heard the first bars.

NR: It changed with time. At the beginning we were six couples in all the choreographic scenes and, like the rest, with Nelson we had our solo: we did
Jealousy very adapted to tango, with a classical and romantic proposal that developed the song with smooth steps but without losing the tango style.

OB: I was the third musical director. The first one was José Libertella then came Luis Stazo. I did the arrangements of
La Puñalada and Canaro en París. I also had a solo of the tango Nunca tuvo novio with Raúl Lavié joining afterwards, a solo of “Los Mareados” with my own arrangement accompanying Alba Solís and at the end with all the dancers. When we went to New York in the year 2000, I was responsible for the musical direction.

What did it mean for your career?
MG: I had had an impeccable career for many years but did not have the level of participation that I did after the show, it brought me to center stage. I am forever grateful to Claudio Segovia for choosing me, because I discovered tango abroad, and because of the success of the show I began to travel, it was the initial kick-off for a new phase in my career, a way to live again.

MP: It was my luxury school, I had begun to dance tango with Miguel Angel Zotto not very long before, I came from dancing contemporary dance in the San Martin Theater. Adapting was difficult because it was a very different dance, to dance in high heels, following somebody else, but I had to adapt in the framework of this top-level show, studying with the best. During the tour Copes, Nieves, Virulazo y Elvira, and the Dinzels taught us. They were the best models, I copied absolutely everything from María Nieves, she is my model as a dancer, and I could not have had a better education.

NR: Although I was already a tango professional, undoubtedly there was a before and an after. At times one is comfortable in one’s career looking at the finger in front of you; the show helped me to mature, to grow and to look at it from a different place. I got to know the extraordinary vision of Claudio Segovia and Hector Orezzolli with respect to tango, their view about all that concerns the stage and the artistic angle. We had the privilege to be in all the tours and performances and during those years of traveling through the world, almost without stopping, I discovered new ideas even for the genre.

OB: It was quite a positive step for me, I was already known for having been with Pichuco but the show was unique. At the start it was very exciting, later we became used to it because we understood that we deserved the public’s attention. I was very happy about the fact that Claudio Segovia and Hector Orezzolli called me, I had a great time, and it was one of the nicest things in my life to have participated in the show for so long.

What did tango argentino mean in the history of tango?
MG: It was a unique show. They might perform it again but it will never be like the first one. It was fantastic thanks to the level of the performers, who united, gave an injection of power to our music. All the tango shows that were done afterwards copied it.

MP: It was a movement to the global level; today even in the smallest cities of the most hidden places there is a tango academy.

NR: It is enormous the way in which the show has modified the history of tango. I remember that when I began to dance it had fallen behind, there was a lot of influence of foreign music, people were not interested, and very little tango was included in shows. The milongas were reduced and young people did not have a lot of interest in tango. Once international success places Argentine tango in the world and at that level, the attitude towards it changed. Young people started to be interested and the milongas had a revival. Success was and still is caused by foreigners. It is not a secret for anybody that for many years there has been an enormous amount of foreigners that come not for tourism but for a very precise reason that is tango: to watch shows, to go to milongas to take classes, it is impressive. For this reason the resurgence of the milongas is outstanding and remarkable. It was almost a revolution.

OB: It was what pushed tango up again, because it was down, not completely but… It was a tremendous success. Tango was going in that direction because there were no tourists coming to our country and Argentine people were not interested in it.•

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El Tangauta Nº 146 (DIC 2006) • © El Tangauta 2006 •
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